Par krokov k vlastnej web stránke

Ako si vytvoriť elegantnú WordPress stránku za 30 minút

Pre drvivú väčšinu ľudí je tvorba stránky niečo ako jadrová fyzika. Viem to, pretože som k nim patril.

Dobrá správa:

Vytvoriť kvalitnú web stránku je možné aj bez toho, aby ste ovládali kódovanie v HTML, CSS, PHP a iných jazykoch, o ktorých ste nikdy nepočuli.

Dnes vám ukážem, že vytvorenie web stránky nemusí byť zložité. Po prečítaní tohto návodu sa dozviete, ako si vytvoriť web, za ktorý sa nebudete musieť hanbiť.

Ale najprv…

Prečo by ste nemali používať „free“ služby

„Založte si web stránku zadarmo!“ a „Vlastná web stránka za 5 minút? S nami to zvládnete!“ bombardujú internet.

Služby ako Estránky alebo Webnode nie sú zlé samé o sebe. Sú však zlé, ak chcete vašu stránku brať vážne. A to chce väčšina z nás.

Poďme zistiť, prečo by ste nikdy nemali mať vašu stránku na takejto platforme:

Dôvod #1: Nie je to naozaj zadarmo

webnode-cennik

Cenník jednej z týchto služieb.

Samozrejme, tieto služby ponúkajú aj balíky, ktoré sú zadarmo. Problém je, že s týmito balíkmi toho veľa nenarobíte.

Aká je hlavná nevýhoda týchto balíkov zadarmo? Nemôžete mať vlastnú doménu.

To znamená, že namiesto peknej domény (napríklad vojkovsky.sk) budete mať niečo ako vojkovsky.estranky.sk.

Prečo je to zlé?

Skúste sa na to pozrieť očami vášho potenciálneho klienta. Potom vám možno prídu myšlienky ako: „Ak majiteľ tohto webu nie je ochotný investovať okolo 40€ ročne do vlastnej domény a hostingu, ako veľmi mu môžem dôverovať?“

Chcete ďalšiu obrovskú nevýhodu free riešení na tvorbu web stránky? Tu ju máte: Hnusná reklama na vašej stránke, za ktorú nikdy neuvidíte ani cent a musíte ju tam trpieť.

Mimochodom, tieto reklamy zvyknú byť cielené podľa obsahu vašej stránky. To znamená, že sa na vašom webe môže objaviť aj reklama vášho najväčšieho konkurenta. Áno, myslím to vážne.

Všetky zisky z tejto reklamy idú priamo na účet vášho poskytovateľa hostingu.

Rodičia mi hovorili, že nič nie je naozaj zadarmo. Mali pravdu.

Dôvod #2: Budete umelo obmedzovaní

Fajn, zo začiatku budete radi, že máte vôbec nejakú stránku. Neskôr ale príde čas, kedy budete chcieť niečo zmeniť. A to ide na týchto systémoch pomerne ťažko.

Jednoduché veci ako názvy kategórií zmeníte bez problémov.

Upraviť dizajn, použiteľnosť alebo rýchlosť vašej stránky? Tu narazíte na veľké problémy.

Veľký rozdiel medzi WordPress.org a WordPress.com

Rozdiely medzi WordPress.com a WordPress.org

WordPress.org vs WordPress.com – ktorý si vybrať?

Ešte predtým, než sa pustíme do hlavnej časti tohto článku, si potrebujeme ujasniť niečo, čo mätie mnohých začiatočníkov. WordPress.org  nie je to isté, čo WordPress.com.

WordPress.org je redakčný systém, ktorý si nainštalujete na vami zakúpenú doménu a hosting (viac o tom už o chvíľu). WordPress.org vás sám o sebe nebude stáť ani cent. Napriek tomu, že je WordPress.org zadarmo, je pre väčšinu webov tým najvhodnejším riešením.

A čo je potom WordPress.com?

WordPress.com sa veľmi podobá na služby ako Estránky a Webnode. Tiež tam nájdete balíky zadarmo (na doméne nieco.wordpress.com) a tie platené.

Jednou z hlavných nevýhod WordPress.com je to, že si tam nemôžete inštalovať pluginy.

Pluginy sú rozšírenia do WordPressu, ktoré vám umožnia mnoho skvelých vecí. Napríklad zbierať emaily od návštevníkov alebo zrýchliť váš web. Väčšina z nich je zadarmo, niektoré sú platené.

Svoj web si bez pluginov neviem predstaviť a som veľmi rád, že som sa hneď na začiatku rozhodol pre WordPress.org.

Andrea, ktorá stojí za webom minimalistka.sk, sa rozhoda pre prechod z WordPress.com na WordPress.org. Pre účely tohto článku som sa ju opýtal, prečo sa tak rozhodla.

Andrea sa rozhodla pre prechod na WordPress.org.

Web minimalistka.sk, ktorý sa Andrea rozhodla „presťahovať“ z WP.com na WP.org.

Odpovedala mi:

„Na WordPress.org som prešla z nasledujúcich dôvodov:
  • chcela som mať vlastný názov webovej stránky a e-mailovú adresu – pôsobí to profesionálnejšie a jednoduchšie sa webka zapamätá. WP.com adresu len maskuje.
  • chcela som využiť vlastné pluginy na e-knihu zadarmo a e-mailový marketing 
  • chcela som vlastný dizajn webstránky a WP.org mi ponúkol viac možností ako verzia zadarmo.
Suma sumárum, nechcela som byť už podnájomník v byte, a platiť nájomné v predzariadenom byte – WP.com. Chcela som mať pod kontrolou vlastné bývanie a zariadiť si ho nábytkom podľa mojich predstáv – WP.org  :)“

Prečo teda použiť WordPress.org?

WordPress.org vám ponúka všetko, čo od stránky potrebujete. Od premakaného dizajnu, cez vlastný blog priamo na stránke až po rýchlu dobu načítania a kvalitné SEO (zlepšovanie postavenia vašej stránky vo vyhľadávaní Google).

To, že WordPress je naozaj dobre riešenie potvrdzuje aj to, že špičkové digitálne agentúry ako Visibility a PizzaSEO samy používajú WordPress. Ak je WordPress dosť dobrý pre tieto spoločnosti, myslím si, že bude vhodný aj pre vašu firmu.

Dosť už rečí. Poďme si ukázať, ako vytvoriť peknú web stránku úplne od začiatku.

Prvý krok k vašej vlastnej web stránke: Ako si vybrať hosting

Premýšľali ste niekedy nad tým, čo sa skrýva za web stránkami, ktoré dennodenne navštevujete?

Všetky stránky sú len obrovské množstvo kódov, ktoré sú uložené na nejakom serveri (teda počítači), s prístupom na internet.  Keď platíte za hosting, platíte za to, že na nejakom počítači s pripojením na internet je nahraný obsah vašej stránky.

Poskytovateľov hostingu je naozaj veľa, ale všetky moje web stránky majú hosting od spoločnosti WebSupport.

Prečo by ste mali mať svoj hosting u WebSupportu?

1. WebSupport je spoľahlivý

S WebSupportom som nikdy nemal problém. Moja stránka za rok a pol nemala ani jeden dlhší výpadok. Ak nejaký výpadok prišiel, tak bol vždy plánovaný, trval len pár minút a prebiehal niekedy nad ránom.

2. WebSupport je rýchlejší ako iné hostingy

Porovnane rýchlosti hostingov

Porovnanie rýchlosti hostingov pre WordPress

WebSupport je rýchlejší ako iné české a slovenské hostingy. A to už by bol dostatočný dôvod pre ich hosting. Ale to nie je všetko…

3. Špičková zákaznícka podpora

Približne 2 roky späť (v čase, keď som bol „zamestnancom“ na diaľku) som mal za úlohu presunúť weby z rôznych hostingov na jeden spoločný.

Pri jednej zo stránok (zhodou okolností práve u srdcovej záležitosti môjho vtedajšieho šéfa) som ale nezálohoval databázu pred jej vymazaním.

V preklade: DOSŤ VEĽKÝ PROBLÉM.

Bez databázy stránka fungovať nemôže. Musí sa vybudovať od začiatku. Od totálnej nuly.

Moje srdce mi išlo vyskočiť z tela. V hlave som už videl buď vyhadzov, alebo ako pracujem celý mesiac zadarmo, aby som to šéfovi mohol splatiť.

Podpora WebSupportu bola moja jediná šanca. V priebehu asi dvoch hodín mi poslali jeden z najkrajších emailov, aké som kedy dostal.

WebSupport má jeden z najlepších zákazníckych servisov na Slovensku.

„Dobrý deň, nech sa páči, záloha databázy z dnes v noci sa nachádza v prílohe.“ Fuuu, to sa mi uľavilo 🙂

V archíve našli moju databázu a poslali mi ju. Zadarmo. Len tak. Aj keď by som za ňu v tej dobe ochotne zaplatil aj 50€.

Koľko stojí hosting u WebSupportu?

WebSupport ponúka bohatú ponuku hostingových riešení.

Od eurového The Hostingu až po Biznis hosting, ktorý stojí 20€ mesačne.

Ktorý si vybrať?

Ak vaša stránka a vaše podnikanie ešte len začína, odporúčam vám klasický The Hosting. 1GB priestoru vás bude stáť približne 2€ mesačne vrátane DPH.

Na tento The Hosting nie je problém nainštalovať WordPress. Návod nájdete nižšie v článku.

Poznámka: Na stránke WebSupportu si môžete objednať aj hosting, na ktorom je už predinštalovaný WordPress, takzvaný WordPress The Hosting. Tam za 5€ mesačne dostanete až 15GB priestoru a nemusíte sa „trápiť“ inštaláciou WordPressu. Férová ponuka, ak potrebujete naozaj veľa priestoru. Mne až doteraz stačilo 1GB 🙂

Krok 2: Ako si vybrať vhodnú doménu

Ako si vybrať vhodnú domému pre váš projekt

Názov stránky sa v internetovom svete volá doména. Doménou je napríklad Facebook.com a Vojkovsky.sk.

Ako si vybrať tú správnu doménu?

Ťažká otázka. Začnime s tým, čo nie je ťažké: Akú koncovku domény (.sk, .com, .net…) si vybrať?

Ak je vaše podnikanie zamerané na slovenský trh, určite si zvoľte doménu .sk. Ľudia sú na ňu zvyknutí a okrem toho získate malú výhodu pri Google vyhľadávaniach zo Slovenska. Ak nepodnikáte, ale v slovenčine chystáte napríklad blog, tak platí to isté.

Je vaše podnikanie „international“? Potom odporúčam doménu .com. Doména .com je tou najcennejšou a najdôveryhodnejšou. To potvrdzuje aj fakt, že až 52% všetkých stránok je .com.

„Koncovku mám vybranú. Čo mám dať pred ňu?“

Máte niekoľko možností.

1) Vaše meno

Ak je vaše meno aj vašou osobnou značkou (spisovatelia, marketéri, právnici, učitelia cudzích jazykov…) odporúčam vám túto možnosť.

Dôvodom je hlavne to, že vaše meno len tak nezmeníte (ak sa nechystáte vydávať, samozrejme). Aj keby ste sa v budúcnosti rozhodli zmeniť zameranie vášho webu, stále si môžete nechať rovnakú doménu. Ak sa rozhodnete zmeniť zameranie webu a vaša doména je rybarskyblog.sk, to už také ľahké nebude 🙂

2) Vaša značka

Ak už podnikáte, pravdepodobne bude najlepšie použiť ako doménu vašu značku. Ak teda vlastníte Pizzériu Turín, vaše najlepšie možnosti budú turin.sk, pizzaturin.sk alebo pizzeriaturin.sk.

3) Kreatívny názov

Chcete mať vlastný blog a písať články? Môžete ho chcieť, pretože:

  • predajcovia, pre ktorých je firemné blogovanie priorita, majú až 13x väčšiu pravdepodobnosť zisku
  • je to skvelý spôsob, ako predať vaše ebooky alebo videokurzy
  • jednoducho preto, lebo vám písanie robí radosť

Ak sa chystáte založiť blog, či magazín, tu je priestor pre vašu kreativitu.

Kreativite sa medze nekladú. Je tu však niekoľko bodov, ktoré by ste mali dodržať:

  1. Nepoužívajte slová, ktorým ľudia nerozumejú alebo ich nevedia správne napísať.
  2. Nepoužívajte príliš veľa slov.
  3. Vaša doména by sa mala dať ľahko zapamätať.
  4. Ľudia, ktorí o vašej stránke započujú, by mali aspoň tušiť, o čom bude.

Dobrý príklad kreatívneho názvu blogu je blog PoSvetePoSvojom.com, kde Lukáš píše o cestovaní a slobodnom živote.

Krok 3: Ako si zakúpiť doménu a webhosting u (napr)WebSupportu

Veľa z vás mi písalo, že presne neviete, ako si máte tú doménu a hosting vlastne objednať. A keďže vás mám rád, rozhodol som sa pre vás pripraviť kompletný video návod.

Krok 4: Vytvorenie vašej web stránky cez redakčný systém WordPress

Takže doménu a hosting už máte. Teraz je čas na to, aby ste na svoj web nainštalovali WordPress.

„Ako mám nainštalovať ten WordPress?“

Ak ste si kúpili WordPress The Hosting, tak WordPress už máte nainštalovaný a môžete pokračovať na Krok 5.

Ak ste si kúpili klasický The Hosting, postupujte podľa tohto návodu od WebSupportu (ak vám časť Príprava spôsobuje vrásky, pokojne ju preskočte).

Tip: Pri inštalácii WordPressu si budete voliť meno a heslo. Ako používateľské meno určite nepoužívajte admin (kvôli bezpečnosti).

Krok 5: WordPress je nainštalovaný, teraz je čas vybrať vhodnú tému

Po inštalácii WordPressu máte konečne svoju vlastnú web stránku. Gratulujem!

Ak sa chcete odmeniť čokoládou alebo pivkom, nech sa páči. Zaslúžite si to. 🙂

Môžeme pokračovať? Tak poďme na to.

Spraviť si peknú web stránku vo WordPresse je jednoduché. Stačí si vybrať vhodnú tému.

Keď ide o témy, máte 2 možnosti:

Buď použijete tému zadarmo, alebo si priplatíte a použijete prémiovú tému.  Možno sa pýtate: Oplatí sa vôbec investovať do prémiovej témy?“

To záleží od toho, čo od vašej stránky chcete.

Chcete blog s jednoduchým dizajnom, kde budete pridávať napríklad svoje zápisky z ciest? V tom prípade si dobre vystačíte aj s témou zadarmo.

Chcete web, na ktorom si budete môcť všetko „vyskladať“ podľa seba a to úplne bez programovania? Ak áno, tak vám odporúčam investovať do prémiovej témy.

Ja používam prémiové témy pri všetkých svojich weboch a weboch, ktoré tvorím pre klientov. Prečo?

Hlavné dôvody, prečo používam prémiovú tému:

  • vo všeobecnosti sú prémiové témy lepšie naprogramované = vyššia bezpečnosť a rýchlosť
  • ak niečo nebudete vedieť, stačí napísať na podporu a oni vám pomôžu (pri témach zadarmo to nie je zvykom)
  • nemusíte mať v pätičke odkaz na tvorcu témy (čisto estetická vec, ale mne by to vadilo)
  • platené témy bývajú častejšie aktualizované

Najlepšie platené témy pre WordPress

#1: Divi, najlepšia téma, s akou som kedy pracoval

Príklad webu na šablóne Divi

Aj takto môže vyzerať váš web na šablóne Divi

Dizajn: 10/10

Jednoduchosť používania: 9/10

Cena: 69 dolárov (k cene sa ešte dostaneme)

Je naozaj ťažké nájsť tie správne slová pre Divi. Je to jednoznačne najlepšia téma, s akou som kedy pracoval. Je pekná, rýchla, jednoduchá na používanie a dokonca je aj preložená do slovenčiny (niekedy kostrbato, ale predsa).

Divi je skutočne univerzálna téma. Poviem to takto:

Aj keby ste mali 15 rôznych webov a na všetkých použili Divi, tak každý z nich môže vyzerať inak.

V Divi je zabudovaný „tvorca vzhľadu“, s ktorým si vytvoríte takú stránku, akú chcete. A ako sa s týmto tvorcom vzhľadu pracuje? To vám skvelo ukážu tieto gifká:

Práca s šablónou Divi

Ukážke práce s Divi č. 2

Ukážka práce s Divi č.3

Práca s témou Divi je veľmi jednoduchá a intuitívna.

Divi – téma, s ktorou aj začiatočník dokáže veľké veci

Ako rýchlo sa naučíte pracovať s Divi?

Ako pri všetkom novom, aj zoznámenie s Divi vám zaberie nejaký čas. Nedá sa hneď byť najlepším web dizajnérom široko ďaleko 🙂

Pri Divi je ale tento proces veľmi rýchly. Pred nejakým časom som začal ponúkať službu, kde pre klientov vytvorím „web na kľúč“.

Krátko predtým som objavil šablónu Divi a hneď som sa do nej „zamiloval“. Pri všetkých weboch som pracoval práve s ňou. Prišiel ale čas, kedy som už mal s webmi príliš veľa práce a nestíhal som okrem nich takmer nič iné.

A tak som si sadol s notebookom k mojej manželke a približne 15 minút som jej ukazoval, ako sa s Divi pracuje. Potom som ju nechal, nech si to skúša sama a nech sa učí.

Párkrát sa ma ešte niečo spýtala, ale dnes už zvládne na Divi vytvoriť skoro čokoľvek. Veľmi mi tým pomáha pri tvorbe webov pre klientov. A to sa pred príchodom Divi vyhýbala tvorbe webov oblúkom. 🙂

Keď som sa jej spýtal, prečo má rada Divi, odpovedala mi: „Neviem nájsť to správne slovo, ale najviac sa mi páči to, že si tam vieš všetko spraviť podľa svojich predstáv.“

Ako to je teda s cenou Divi?

Už som vám spomenul, že cena za Divi je 69 dolárov a tiež som načrtol, že to nie je také jednoduché. Vec sa má tak, že Divi sa nedá kúpiť. 69 dolárov je ročná cena za členstvo u Elegant Themes. Po zakúpení tohto členstva nezískate len prístup k Divi, ale aj k ďalším 87 témam, ktoré vám bohato vystačia na celý život. 🙂

Keď si porovnáte, že inde za jednu tému zaplatíte od 50-100€, tak je to veľmi výhodná ponuka.

Mimochodom, nenechajte sa odradiť ročným poplatkom. Po zakúpení ročného členstva si môžete členstvo zrušiť aj ihneď, z karty sa vám už nič nestrhne a po roku iba stratíte prístup do členskej sekcie. Čo to znamená? Nové témy si už nestiahnete, ale všetky témy, ktoré už máte stiahnuté, môžete ďalej slobodne používať.

Zrušenie účtu Elegant Themes

Screenshot sekcie FAQ na webe Elegant Themes. Preklad: „Ak zrušíte členstvo, váš účet ostane aktívnym, až kým neubehne rok od jeho vytvorenia. Potom stratíte prístup do členskej sekcie, k novým témam a k podpore. Témy, ktoré ste si už stiahli, môžete používať tak dlho, ako len chcete.“

Pri väčšine tém si kupujete licenciu na jeden web, ale pri témach od Elegant Themes nie. Divi a hocijaké iné témy môžete použiť na neobmedzenom množstve webov. 

Takže čo robiť?

Kliknite na tento odkaz, vyberte si balíček Personal, zaplaťte ročný poplatok (69 dolárov bez DPH), stiahnite si do počítača Divi (prípadne aj ostatné témy) a jednoducho zrušte svoj účet v sekcii Account -> Cancel Your Subscription.

Návod, ako ušetriť na členstve u Elegant Themes

Ak sa chcete vyhnúť ročným poplatkom, takto si môžete zrušiť účet hneď po jeho zakúpení (účet ostane aktívnym až do vypršania členstva). Mimochodom, na obrázku môžete vidieť, že ja som investoval do doživotného členstva, ktoré ma stálo okolo 300€. Neľutujem 🙂

#2: Thrive Themes – témy optimalizované pre konverziu

thrive-themes

Dizajn: 8/10

Jednoduchosť používania: 7/10

Cena: 49 dolárov / licencia na 1 web stránku

V čase, keď som písal prvú verziu tohto článku, o Thrive Themes som ani nevedel.  Odkedy som si od nich kúpil prvý produkt (plugin na získavanie email odberateľov), tak ich zbožňujem!

Thrive Themes sú odborníci na to, ako meniť návštevníkov na odberateľov a odberateľov na zákazníkov. To sa ukazuje aj v ich témach, ktoré sú nielen pekné a rýchle, ale obsahujú aj vychytávky a prednastavené šablóny, vďaka ktorým pozbierate ešte viac emailových odberateľov, či zákazníkov.

Všetky témy od Thrive Themes majú v sebe zakomponované základné „fíčurky“ na zber emailov. To sa hodí. Ak ich tému navyše skombinujete so skvelým pluginom Thrive Leads, budete mať blízko k tomu, aby sa z vášho webu stala mašina na kontakty 🙂

Okrem toho tieto témy obsahujú aj tvorcu vzhľadu podobného tomu, ktorý je u Divi, plus niekoľko predpripravených šablón, ktoré môžete použiť pri vytváraní špeciálnych stránok (predajné stránky, stránky na zber emailov, ďakovné stránky…).

49 dolárov za 1 tému je dobrá ponuka. Treba dávať ale pozor na to, že narozdiel od Divi si od Thrive Themes kupujete licenciu na 1 web stránku. Takže ak máte veľa projektov, radšej si vyberte Divi.

Zopár zaujímavých tém od Thrive Themes:

FocusBlog – téma veľmi vhodná pre blogerov, ktorá svojím dizajnom zaujme, ale zároveň nepúta pozornosť preč od obsahu

Zdroj: vojkovsky.sk

Mohlo by vás zajímat:  Preklad temy v wordpress

                       7 nastavení pre novú wordpress stránku

                      12 tipov na prve pozicie web stranky v google

                      Profesionalni wordpress sablony zdarma

                     Pár pluginů do wordpress

                     15 WordPress chýb ktorých sa vyvarujte